Jambo, nzuri sana, habari gana...

ZANZIBAR

Lenge siden sist, men under stjernene i Serengeti er bredbaandet ikke oppe aa gaar enda! Vi har det helt fantastisk, etter tre uker i Dar paa sykehus satte vi oss klokken fem om morgenen paa en buss opp til Moshi. Vi var lovet en fem timer lang busstur, men det skulle snart vise seg at det i 'swahili-tid' er naermere ni:)
Tissetrengte etter en laaaaaaang, varm og klam busstur ankom vi Moshi og gode venner. Derfra satte vi kursen ut i villmarken. Vi stappet en groennmalt "dhalla-dhalla" full av seks safari-lystne, en guide, en kokk, og bagasje nok til aa kle alle britene i hotpants og slippers. Med safaribukser og kikkert saa vi gjennom stoevet i Lake manyara giraffer, elefanter, aper, sebraer, gnu, pelikan, og mye mer. Dagen etter var planen aa se Serengeti, som vi etter 20 min foredrag fort laerte at egentlig heter Sirengeti - som paa masai betyr "land/slette uten ende". Vi satte kokken av sammen med teltene i leiren, og dro ut paa jakt etter loever, og gjett hva vi traff paa! En loeve paa middagsjakt. Krypende i savannegresset gjemte den seg, mens den gledet seg over tanken paa Impala til middag. Men hellet var ikke paa loevekvinnens side denne dagen, og Impalaen som lett loeper fra en loeve, kom seg unna til baade loevens og vaar store sorg.
Dagen etter stod vi opp grytidlig til stjerneklar himmel over serengeti, for aa faa med oss soloppgang over Serengeti. FANTASTISK! Ingen var direkte uthvilt etter aa ha vaaknet til hylet av en hyene midt mellom teltene og paafoelgene tysk turist-hysteri.
Etter aa ha kjoert oss litt vill, blitt guidet til riktig vei av lokale rangere, kom vi oss til den siste leiren mer enn 2000m over havet. Vi kom saa seint fram at de fleste andre turistene allerede satt rundt leirbaalet da seks sultne, og troette turister dro fram hodelyktene for aa sette opp telt i moerket. Tidlig i seng som de fleste var, var det bare noen faa heldige (meg selv inkludert) som fikk nyte synet av en liten sebra som gresset som det naturligste i verden mellom tre telt, uten aa bry seg det minste om sjokkerte turister med hodelykt og kamera.
Ngorogoro krateret som ligger soer for Serengeti fikk vi nyte etter noen timer med bilreparasjon i reinet og saa bar det tilbake til Moshi hvorfra noen satte kursen opp Kilimanjaro, og vi reiste mot varmere klima.
I skrivende stund sitter jeg paa et backpacker paradis av et hotel - dusj med varmtvann og alt - i Stone Town, og er som alle andre med hvit hud og vaert paa snokletur til prison island, solbrendt uten sammenligning.
Ettermiddagen har vi nytt med vill shopping i gater der det tidvis kan vaere nyttig aa betale en lokal for aa hejlpe deg aa finne retningen!
Imorgen setter vi kursen mot en Jambiani, en strand soer paa oeyen og satser paa noen herlige dager med sol foer ferien naermer seg slutt...